Velkoformátová biografie o Antonínu Panenkovi: v našem knižním bazaru od 147 Kč

Recenze: Svolení

Paříž. Osmdesátá léta minulého století. Ona a on. Problém je, že jí je třináct let a jemu padesát. Příběh, který by nevymyslel ani nejšílenější spisovatel, se skutečně stal.

Svolení z nakladatelství Host je autobiografický román o pedofilním vztahu mladičké naivní dívky a protřelého padesátiletého romanopisce. Autorkou a zároveň hlavní postavou knihy je francouzská spisovatelka a ředitelka prestižního nakladatelství Vanessa Springora (1972). Svolení napsala a vydala v roce 2020, tedy třicet let poté, co byla milenkou jednoho z nejvýznamnějších francouzských spisovatelů. Kniha ihned po vydání otřásla francouzským kulturním světem a odstartovala celospolečenskou debatu. Rozeběhlo se vyšetřování dávných případů zneužívání, kniha se stala bestsellerem a její autorka obdržela prestižní ocenění za nejlepší autobiografický román.

Svolení je příběhem o třináctileté dívence, která se stane milenkou pedofilního spisovatele. Vanessa (v knize vystupuje jako V.) vyrůstala v neúplné rodině. Matka opustila dominantního otce několik let po narození dcery, a i když vystřídala řadu milenců, V. se nikdy nedočkala náhradního otce. Problémy ve vztahu s matkou se prohlubovaly, a když se V. setkala se slavným francouzským romanopiscem, vztah byl narušený natolik, že V. dělala většinu věcí matce navzdory. S odstupem tří desetiletí autorka hodnotí své dřívější chování a snaží se nalézt příčinu toho, proč udělala to, co udělala.

Svůj příběh vypráví velmi upřímně a vy z jejího projevu cítíte, že stále žije v představě, že nebyla cílem pedofila, ale jeho spolupachatelkou. Vanessa Springora se zamýšlí nad tím, proč podlehla lichotkám a naléhání nijak atraktivního muže, a dodnes nenašla řešení. My tušíme, že žádné vysvětlení neexistuje, a v našich očích bude od začátku do konce obětí. Obětí, která uvěřila tomu, že se do ní zbláznil postarší muž a že jejich vztah je naprosto výjimečný. V. detailně popisuje, jak na její vztah reagovala rodina, její spolužáci a učitelé. Hodně překvapivá je reakce matky V., protože ta se nechala ovlivnit slávou dceřina milence.

To, co je ve skutečnosti nechutné, a až zbytečně detailní, dokázala autorka podat tak, že její Svolení evokuje báseň v próze. Celý příběh je o pedofilním a zakázaném vztahu, který vzbuzoval odpor, ale Vanessa Springora do svého příběhu vložila tolik myšlenek a úvah, že máte pocit, že čtete hlubokomyslné filozofické dílo. Malé V. věříte každé slovo, prožíváte s ní všechny její emoce a vlastně i chápete, proč ji její milenec tolik okouzlil. V. bez skrupulí popisuje všechno, co s milencem dělali, a děj knihy je téměř pornografický. V ostrém kontrastu s tím je styl, jaký byste hledali v knihách oceněných Nobelovou cenou. Vanessa Springora je bravurní vypravěčka. Miluje knihy, čtení a vyprávění příběhů.

To, že zpracovala svůj životní příběh, od ní vyžadovalo neuvěřitelnou odvahu. Vztah V. a jejího milence se vyvíjel (pro nás) předvídatelným způsobem, ale V. začala o svém milenci pochybovat, až když se k ní doneslo, že není jediná. V tomto ohledu se V. zachovala jako typická podváděná žena, která si nechce připustit realitu. Dospělá a úspěšná Vanessa komentuje a hodnotí chování mladičké V. a bez zábran se přizná ke všemu, v čem chybovala. Za svou lásku se nestydí, protože po třiceti letech konečně pochopila, že problém neměla ona, ale její milenec. A tak se ve Svolení dočkáme i šťastného konce. I když nejspíš nebude nijak pohádkový.